Min leder i ABAX Bjørn Erik Brandsæter Helgeland, sier alltid at hardt arbeid alltid gir resultater til slutt, og denne gangen hadde han nok en gang rett. Dette flyvraket er lokalisert 4 timer unna leiligheten vi bor i, og 7,5 km med gange til/fra bilen i lavasand. Været var 27 m/s med vind og regn i perioder, men da vi kom frem stoppet regnet litt men svært kraftig vind og 2-3 grader.
Flyet, en Douglas R4D-8, en Super DC-3, var opprinnelig i besittelse av US Navy og anses å være et symbol på den gylne alderen av fly reiser. Det ble opprinnelig brukt som lastfly, og rutinemessig flyr over Island i løpet av 1970-tallet som en del av sin felles forsvarsavtale med landet. Island er et NATO-medlem, og amerikanske styrker hadde en fast base på øya til 2005.
Flyet krasjet inn i Sólheimasandur onsdag 21. november 1973, klokken 14.00 som rapportert av Aviation Safety Network. Den fløy fra Höfn i Islands østkyst og ombord var syv mannskap. Ingen er helt sikker på hvorfor flyet krasjet, med flere teorier som flyr om. Noen skylder det på ising på flyet som kan ødelegge flyets struktur mens andre sier at thrusters ikke fungerte riktig, noen sier at det var et uhell av piloten.
Kamera: | Sony ILCE-7M2 |
Linse: | Sony FE 16-35/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T* |
Blender: | F10 |
Lukkehastighet: | 1/320 sec |
ISO: | 3200 |
Brennvidde: | 17 mm |
Dato og tid: | 01.10.2018 – 17:04 |
Sted: | Sólheimasandur-Iceland |
Kamera: | Sony ILCE-7M2 |
Linse: | Sony FE 16-35/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T* |
Blender: | F10 |
Lukkehastighet: | 1/320 sec |
ISO: | 3200 |
Brennvidde: | 19 mm |
Dato og tid: | 01.10.2018 – 17:03 |
Sted: | Sólheimasandur-Iceland |
Kamera: | Sony ILCE-7M2 |
Linse: | Sony FE 16-35/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T* |
Blender: | F10 |
Lukkehastighet: | 1/500 sec |
ISO: | 3200 |
Brennvidde: | 17 mm |
Dato og tid: | 01.10.2018 – 17:04 |
Sted: | Sólheimasandur-Iceland |